Inmiddels hebben meer dan 593.000 studenten het officiële reisproduct voor hun studentenov-chipkaart opgehaald. Daarnaast is nog ongeveer 40.000 studenten gewisseld van week naar weekend of omgekeerd. Bovendien zijn uit de studenten die vóór 16 maart hun reisproduct op hadden gehaald zijn tien winnaars van een iPad en één winnaar van een wintersportreis getrokken. Bijna iedereen heeft zich inmiddels gemeld, waaronder Peter Caspers uit Bunne die binnenkort op wintersport gaat.
Bij de invoering op 16 maart en de dagen daarna kreeg de klantenservice van de ov-chipkaart het zwaar te verduren; veel studenten overspoelden de helpdesk met vragen, waardoor de wachttijden ondanks de extra bezetting fors toenamen.
Sinds de invoering kunnen studenten niet meer reizen met hun oude ov-kaart en moet er worden gereisd met de studentenov-chipkaart. Nog bijna 25.000 studenten hebben het reisproduct niet opgehaald en dit aantal wordt nog iedere dag met een paar duizend kleiner. Het lijkt erop dat de meeste ‘late’ ophalers de chipkaart niet eerder nodig hebben gehad of pas recent 18 is geworden.
Nog enkele honderden studenten hebben nog helemaal geen studentenov-chipkaart ontvangen. Ook zijn er studenten die hun reisproduct nog niet op hebben kunnen halen. Voor deze studenten is er een aparte helpdesk ingericht met medewerkers die meer technische kennis hebben. Ook restitutieaanvragen verlopen via deze helpdesk. Klachtenformulieren, die in te vullen zijn via de website van de studentenov-chipkaart, komen ook direct uit bij deze afdeling.
Het beeld bij de ophaalpunten is verder erg rustig en het reizen met de ov-chipkaart gaat over het algemeen goed.
Bron: persbericht Communicatiepunt OV-chipkaart