In een brandbrief vragen reizigersvereniging Rover en de LSVb minister Van Bijsterveldt van Onderwijs om de bureaucratische puinhoop achter de studentenov-chipkaart op te lossen.
Een kapotte studentenov-chipkaart veroorzaakt veel kopzorgen. Studenten kunnen hun treinkaartjes declareren, maar raken verstrikt in de ambtelijke molen en worden meldingsmoe na de zoveelste defecte kaart, concludeert het OV Loket. Woordvoerdster Wilma de Jong denkt dat “de 350 klachten die dit jaar tot nog toe zijn binnengekomen het topje van de ijsberg zijn.”
Studenten kunnen niet bij maar één loket terecht, maar moeten vaak vele instanties raadplegen. Ook raken defecte kaarten soms zoek en komen nieuwe kaarten niet aan. Medewerkers van de klachtenlijn blijken soms slechts voorgelicht; één student kreeg te horen dat voor 60 kaartjes 60 declaratieformulieren moeten worden ingevuld. Ook lijken veel studenten lijken niet binnen de beloofde negen dagen een nieuwe kaart te krijgen. “Voor reguliere abonnementhouders zijn er allerlei regelingen bij een defecte chipkaart, zoals verder reizen met een tijdelijke chipkaart. Wij vinden het niet eerlijk dat studenten hiervan zijn uitgezonderd,” meent LSVb-voorzitter Pascal ten Have. Ondanks spijtbetuigingen van de vervoerders in 2010, loopt de klachtenafhandeling verre van gestroomlijnd. “Wij wachten al twee jaar op beloftes die niet worden nagekomen,” aldus Sanne van Galen van Rover.
Bij een zichtbaar defect hebben studenten geen recht op een gratis nieuwe kaart, in tegenstelling tot bij verlies. Rover en de LSVb adviseren daarom bij duidelijke schade om de procedure te boycotten en de kaart als vermist op te geven. Het vervangen van een vermiste kaart gaat een stuk vlotter omdat er geen defecte kaart opgestuurd hoeft te worden.
“Ook dit gaat de student onvermijdelijk geld kosten,” waarschuwt Van Galen, “maar dat is peanuts vergeleken met de soms maandenlange reiskosten bij een falende vervangingsprocedure van een defecte kaart. Ook wanneer de student recht heeft op restitutie kun je er niet op rekenen dat dit wordt uitbetaald. Deze falende procedure vraagt dus helaas om een lomp antwoord.”
Bron: Metro – Advies: rapporteer defecte chipkaart als gestolen, Spits – Studentenchipkaart zootje en Univers Online – ‘Defecte Studenten OV-chipkaart opgeven als gestolen’