Het papieren kaartje in het openbaar vervoer blijft tot eind 2013 bestaan, zo blijkt uit de antwoorden gegeven door de NS op vragen van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer, LOCOV. Het Overleg wilde weten wat de gevolgen zijn van het afschaffen van het papieren treinkaartje; ze vreesde ongelijkheid en onduidelijkheid voor de reiziger als het kaartje helemaal zou verdwijnen. Eerder kondigde de treinmaatschappij aan dat het dit jaar al gedaan zou zijn met het kaartje.
Diverse consumentenorganisaties hadden al aangedrongen op het behoud van het papieren treinkaartje. De organisaties vinden het ondoenlijk voor incidentele reizigers om een chipkaart te kopen waarop ook nog eens 20 euro gestort moet worden.
Voor die reizigers wil de NS de papieren enkele reis en dagretour beschikbaar houden. Ook de dagkaarten voor fiets en hond blijven behouden, net zoals de tickets voor internationale reizigers.
Begin 2014 worden de kaartjes vervangen door een wegwerpov-chipkaart, waarmee incidentele reizigers in- en uit kunnen checken. Over het omzetten moeten de NS en de regionale vervoerders nog wel een akkoord bereiken.
Het is de bedoeling dat vrijwel alle treinreizigers in de loop van volgend jaar de ov-chipkaart gebruiken. Dan zou het ook het probleem van het dubbele opstaptarief moeten zijn opgelost.