Met de ov-chipkaart betaal je niet meer per zone, maar per gereisde kilometer. De prijs hiervan hangt af van de vervoerder en kun je via de website van 9292 berekenen. Vast is wel het basistarief voor stads- en streekvervoer: 88 cent per rit (of 58 cent met korting). Je hoeft het basistarief maar éénmaal te betalen als je tussen het uitchecken en opnieuw inchecken maximaal 35 minuten hebt zitten, als je reist binnen dezelfde kortingsperiode en reist op hetzelfde abonnement.
Aanschaf chipkaart
Voordat je kunt reizen met de ov-chipkaart, moet je deze eerst eenmalig aanschaffen. Hoewel het soms mogelijk is een wegwerppas te krijgen (bijvoorbeeld in de bus), is het vaak het voordeligst om één keer in de vijf jaar een anonieme, dan wel een persoonlijke, ov-chipkaart aan te schaffen. Dit kost 7,50 euro; je hebt er dan nog geen saldo opstaan.
Meer informatie over de aanschaf van de ov-chipkaart kun je vinden op de chipkaartenpagina.
Afhandeling reiskosten (instaptarief)
Als je incheckt wordt er een vast bedrag van je saldo afgeschreven (instaptarief). Dit is bij de NS 20 euro en met een studenten- of Voordeelurenabonnement 10 euro. Bij Veolia in de trein betaal je 20 euro als je een anonieme kaart hebt en 10 euro als je een persoonlijke hebt. Bij alle overige vervoerders is het instaptarief 4 euro en als je gratis mag reizen wordt er (in principe) niets afgeschreven.
Als je weer uitcheckt bij het verlaten van de vervoerder krijg je je geld weer terug minus de kosten van de rit. Als je bijvoorbeeld met de bus voor 3 euro hebt gereisd, krijg je 1 euro teruggestort. Reis je meer dan de betaalde borg, dan wordt er nog meer afgeschreven, waardoor je op een negatief saldo uit kunt komen.
Je kunt alleen inchecken als je voldoende saldo op je kaart hebt voor het instaptarief en minimaal 0 euro.
Speciale kaartjes
Het is in sommige gevallen voordeliger om een dagkaart of retour te kopen. Helaas is het ov-chipkaartsysteem niet slim genoeg om te detecteren dat dit goedkoper is dan een lading dure enkele reizen. Als je dus een dagkaart wilt, moet je óf deze op je chipkaart laden óf een papieren dagkaart aanschaffen. Retourtjes of via-routes worden gezien als enkele reizen en kunnen soms duurder zijn om met de ov-chipkaart te doen.
Abonnementen geldig in een bepaalde periode
Studenten met een weekendov-kaart reizen vanaf 12.00 uur op vrijdagmiddag gratis. Checken zij echter in om 11.50 uur (of daarvoor), dan is de gehele reis niet gratis. Hetzelfde geldt voor de kortingsabonnementen van de NS, waarbij binnen de spits (6.30 – 9.00 uur en 16.00 – 18.30 uur) een ander tarief geldt.
Het moment van inchecken bepaalt of je gratis, met korting of zonder korting reist. Heb je dus een abonnement (reisproduct) waarbij je vanaf een bepaald tijdstip gratis of met korting reist, dan is het moment van inchecken bepalend voor de prijs die je betaalt voor je reis (tot de volgende keer dat je incheckt). Kijk dus altijd even op je horloge voor je incheckt. Er is wel een marge van 5 minuten in het voordeel van de klant.
Als je de mogelijkheid hebt om halverwege in- en uit te checken, doe dit dan ook als het voordeliger is om dat te doen. Omgekeerd werkt dit natuurlijk ook; als je vrij-reizenperiode afloopt kun je het beste proberen deze zo lang mogelijk vast te houden.
Opladen
Het opladen van de ov-chipkaart kan op verschillende plaatsen in Nederland. Onder andere bij veel supermarkten en tabakswinkels staat een gele oplaadautomaat. Ook kun je bij alle vervoerders je ov-chipkaart opladen bij een automaat of balie. Via het internet is het ook mogelijk de ov-chipkaart op te laden.
Het opladen van een kaart is gratis, hoewel er soms wel kosten gerekend worden voor het opladen van kleine bedragen via een pinpas. Het maximumsaldo is 150 euro, het minimum 0 euro. Er wordt overigens geen rente vergoed.
Automatisch opladen
Het is voor houders van een persoonlijke ov-chipkaart mogelijk om automatisch opladen aan te zetten via Mijn ov-chipkaart. Met automatisch laden wordt je pas automatisch geladen als het saldo onder de vijf euro komt. Je kunt zelf opgeven hoeveel er extra opgeladen moet worden. Reis je met bijvoorbeeld de NS, en je kiest ervoor om 10 euro automatisch op te laden, dan zal er tweemaal 10 euro afgeschreven worden.
Om het opladen te activeren ga je naar Mijn ov-chipkaart en doorloop je de stappen. Vervolgens moet je het nog ophalen bij een ophaalautomaat om het definitief te activeren.
Passagerecht
Als je door een poortje heen loopt (bijvoorbeeld omdat je iemand uit wilt zwaaien), heb je altijd de tijd om weer terug te lopen door hetzelfde poortje. Het instaptarief wordt dan weer gewoon teruggestort. De tijd die je hebt om te passeren is 1 uur bij de NS en 20 minuten bij andere vervoerders. Je moet minimaal het instaptarief op je kaart hebben staan en deze ben je kwijt bij overschrijding van het passagerecht.
Het is alleen nodig om in te checken als je door een poortje heen moet lopen (dat dicht zit), elders is het niet noodzakelijk. Als annuleringsregeling is het uiteraard nog wel relevant dat je ook bij palen dan nog uit kunt checken.
Declaraties
Als je je reiskosten wilt kunnen declareren, kun je bij veel automaten en balies de laatste 10 transacties uit laten draaien. Met een persoonlijke ov-chipkaart kun je ook via Mijn ov-chipkaart een overzicht uitprinten. Voor de verwerking van dit overzicht moet je wel vooraf toestemming geven aan Trans Link Systems om dit overzicht te genereren. Dit kan via de website.
Let erop dat het tot 7 dagen kan duren voor de informatie op het online overzicht zichtbaar is. Dit komt doordat de vervoerders de gegevens eerst door moeten geven aan TLS.
Terugstorten
Als je kaart bijna verlopen is, kun je vanaf 6 weken voor de kaart verloopt, het geld gratis terug laten storten of op een nieuwe kaart zetten. Een nieuwe kaart kost dan natuurlijk wel weer 7,50 euro.
Het is terugstorten van je saldo is ook gratis, als je je ov-chipkaart opzegt. Hiervoor moet je een formulier invullen en opsturen naar TLS, maar soms kan dit ook bij een balie van een ov-bedrijf.
Wil je het geld van je (anonieme of persoonlijke) ov-chipkaart tussentijds terug laten storten, dan kan dit alleen als er tussen de 0 en 30 euro op staat en tegen betaling van 2,50 administratiekosten. Het saldo kun je terugvragen bij de balie van een ov-bedrijf.
De informatie op deze pagina was correct op 30 augustus 2015.
Ongelooflijk dat je 20 euro moet dokken op je OV-chipkaart.Terwijl je een enkel reisje heb van 2.10 euro. En ik maak weinig gebruik van de trein(paar keer per jaar)
En als je het terug wilt laten storten dan 2.50 administratie kosten.
Walgelijk systeem!!
Reactie by diana — 6 juni 2014 @ 03:04
Ik ben het eens met vele van bovenstaande reacties.
Voor mezelf had ik ook al een sommetje gemaakt:
Chipkaart aangeschaft, omdat ik een keertje met de trein zou moeten en een chipkaart dan natuurlijk vooruitgang/vernieuwing/modern/simpel en juist is: € 7,50
Verplicht instaptarief erop zetten (werd mij op het moment van inchecken duidelijk): € 20,-
Ritje Barneveld-> Amersfoort €3,55 er vanaf.
Moet dus €5,- bijstorten om weer aan het instaptarief te voldoen.
Ritje terug, weer €3,55 er vanaf.
Ik heb dus € 32,50 betaald voor 2 ritjes van een kwartier.
(waarbij ik de € 7,50 voor de kaart overkomelijk vind, als de kaart eeuwig ‘houdbaar’ zou zijn. Maar omdat ik gemiddeld 1 keer in de 3 jaar met het OV zal reizen, haal ik deze €7,50 er niet uit in de 5 jaar dat je de kaart mag laten liggen.)
Dat er een bedrijf is dat me dwingt mijn geld in bewaring te geven onder het mom van ‘instaptarief’ (door het voldoen aan het instaptarief is het huidig saldo van mijn kaart €17,90) is al niet zo netjes, maar dat het dan ook nog eens € 2,50 moet kosten om dit saldo (= mijn geld dat ik verplicht heb moeten afgeven) terug te geven is van de zotte.
Andere optie is om 20 euro bij te storten en middels een brief kosteloos mijn geld terug te krijgen, maar als ik het goed begrijp wordt dan meteen mijn hele chipkaart opgezegd; dan moet ik over drie jaar weer €7,50 betalen.
Zoals ik tegen meerdere mensen heb gezegd de afgelopen dagen: treinreizen is voor de elite. Het gepeupel moet armetierig in een eigen auto zitten.
(voordeel voor het gepeupel is dan overigens wel dat je op je eigen tijden -en dus relaxter- rijdt, aan benzine over het algemeen minder geld kwijt bent dan je in de trein zou moeten betalen voor hetzelfde traject, sneller op de plaats van bestemming bent, niet hoeft te lopen en fietsen tussen station en beginpunt/eindbestemming en geen schreeuwende pubers hoeft aan te horen)
Reactie by Florian — 17 juni 2014 @ 19:29
Lekker als je maar 70 euro in de week te besteden hebt waarvan je alles moet doen. als je tien euro er opzet en een paar uur later op de zelfde dag weer terug reisd met de trein dan is er op de heen reis al een paar euro af en staat er dus minder dan tien euro op.moet er dan weer opnieuw 10 euro op??
Reactie by Dunja — 3 juli 2014 @ 10:28
Dit heet ; de burger een systeem door zijn strot duwen
Reactie by J. Bakker — 8 juli 2014 @ 16:38
Dit heet wanbeleid en dwang
Reactie by J. Bakker — 8 juli 2014 @ 16:39
Toch fijn zo een feodaal-kapitalistisch bedrijf binnen sociaal Nederland, de NS (non-sociale) Spoorwegen en doet nu de naam eer aan vanwege het nieuwe spoorkaartje uiteraard gesteund natuurlijk door onze perfecte regering pluk miljoenen waar je ze plukken kunt bij de schapen in Nederland die ons toch dagelijks nodig hebben ze kunnen toch geen andere kant op en slikken toch alles b.v minimaal 20 euro op een kaart leuk voor toeristen of andere eenmalige gebruikers vooral met 2 kinderen wordt dus 4×20 euro voor een ritje A,Dam-Schiphol de taxi is 100% goedkoper en van deur tot deur!!! GEWELDIGE ACTIE NS !!
Reactie by Piet — 13 juli 2014 @ 02:52
hoe moet dat nu? oo chipkaart moet je hebben ooo oke dat is dan 7.50. moet er nu nog geld opzetten ik er 10 euro opgezet. zaterdags stappen dan pakken we de trein kost een rit 3.50 denk nou dan heb ik voor 2 keer genoeg. uuhhh meneer u heeft te weinig op de kaart staan nee hoor staat 10 euro op. ja maar dat is te weinig bij syntis moet er 10 euro en ns 20 euro minnimaal opstaan. belachelijk wat een oplichting en dat hoor je pas als je in de trein zit. waar kan ik mijn geld terug halen van deze oplichting
Reactie by wagenaar — 19 juli 2014 @ 14:17
Echt belachelijk dat je er telkens zoveel geld op moet zetten.Telkens wanneer je onder de 20 euro komt, al is het maar 40 cent moet je dus weer opwaarderen! In een winkel zeg je toch ook niet ‘het kost 20 euro maar betaal maar 50 voor het geval je terugkomt!!
Reactie by Daniel — 26 juli 2014 @ 18:36
Ik ging van rotterdam naar schiphol vandaag dus ik checkte in ( studenten ov-kaart) maar toen ik vervolgens de toeslag wou betalen stond er niet genoeg op. Gelukkig had ik nog genoeg tijd om €10 op te laden. Volgens checkte ik weer in (had gelezen dat het automaat je automatisch uitcheckt tijdens het opladen) en toen ik weer niet de toeslag betalen. Hierna heb ik er weer €10 op gezet maar had hetzelfde probleem. Toen ik op schiphol aankwam was de €20 er niet bij gekomen. Ik heb dus normaal voor de reis betaald en die €20 is verdwenen. Hoe krijg ik m’n geld terug?
Reactie by Rubin — 23 augustus 2014 @ 13:09
Hoi,
Ik ga vanaf dit jaar naar school in Den Haag. (Woon in Breda)
Maar ik hoef alleen vrijdag en zaterdag naar school. Wat kan ik dan het beste doen om zo goedkoop mogelijk te reizen met de bus/trein.
Ik heb nog mijn oude ov maar die werkt nu niet meer aangezien het een particuliere opleiding is.
Mvg
Reactie by Inge — 29 augustus 2014 @ 22:48
Moet ik iedere dag minimaal 10 euro opwaarderen als mijn dochter met de trein van heeze naar Eindhoven naar school gaat? Met haar persoonlijke kaart?
Dat is 50 euro per week dan..jeeeeeeee
Reactie by kitty van mierlo-looijaard — 18 september 2014 @ 14:39
Oké ik zie wel dat je eigenlijk nergens antwoord op krijgt. Gezien mijn voorgangers.
Reactie by kitty — 18 september 2014 @ 22:12
M.a.w. wordt er door de minimale waarde eis, een situatie gecreerd waarbij ten alle tijden reizen is vooruit betaald. Dit is volgens EU norm verboden!
En ten tweede, het moeilijk is en zelfs zeer waarschijnlijk dat de tegoeden op de OV kaarten nooit volledig geconsumeerd kunnen worden. Waardoor de consument dus ofwel geld weggooid(lees NS confiskeerd overtollig saldo), ofwel gedwongen moet opladen waardoor NS verzekerd is van wederkeer van de consument.
De ov-chipkaart is een slechte ontwikkeled, moeilijk uit te leggen product (NS medewerkes aan consument en al helemaal als het tegen een toerist in een andere taal moet), wat de consument meer of minder door de strot wordt geduwd. Want als je hier niet voor kiest en de voorkeur geeft aan het oude vertrouwde kaartje, dan moet je meer betalen. Dit is discriminatie en volgens mij is dat ook verboden!
Reactie by Jake — 19 september 2014 @ 13:41
Jake, welke EU-norm wordt er volgens jou overtreden dan? Overigens betaal je je reizen niet vooruit. De vervoerder krijgt geen cent tot je incheckt. Logisch ook, want men weet ook niet van tevoren met welke vervoerder je gaat reizen, dus waar het geld heen zou moeten.
En nee, prijsdiscriminatie op basis van de keuze van een vervoersbewijs is niet verboden. Ik zou niet weten hoe je daarbij komt.
Je lijkt sowieso niet door te hebben dat de OV-Chipkaart geen product of dienst van de NS is. De OV-Chipkaart wordt door alle vervoerders gebruikt en wordt geproduceerd door TLS. Het is dus onmogelijk dat de NS het overtallig saldo confisceerd, aangezien het geld pas naar hen wordt overgemaakt, wanneer je bij hen reist. Tot die tijd, ligt het bij TLS.
Reactie by Hendrik — 24 september 2014 @ 10:42
MET OUDERWETSE PAPIEREN KAART Retour Alkmaar-Zaandam Retour €11,20
MET MODERNE OV CHIPKAART: €42,00
Hoezo blij met OV Chipkaart? Volgens mij is vooral NS zelf heel erg blij met dit dievensysteem.
Reactie by Kelly — 24 oktober 2014 @ 10:47
Is duur grap ge woord het reizen met de trein zucht. Normaal papier korting kaartje Was 26 euro kwijt om van venlo na Rotterdam cs te kun .nu moet twee keer zo veel op zet voor de zelf de rit stom borg van 20 euro poort open te kun krijg. …..
Reactie by safia — 3 november 2014 @ 22:31
geld stelen van je ov kaart kun je dat aangeven bij de politie
als er geld gestolen word uit mijn portemonnee wel
maar als ik geen geld heb op mijn ov card en er is een storing zodat het abbonement niet herkent word is er dus wel geld gejat
waar kan ik aangifte doen?
Reactie by eelke — 12 november 2014 @ 08:19
Dit hele systeem is gewoon diefstal. Je moet altijd 20 Euro instaptarief op die kaart hebben wil je treinreizen, of het nu een enkeltje van 4.50 met korting is of niet. Dit betekent dat er 20 euro altijd niet bruikbaar is. Dat betekent voor mensen met een uitkering dat ze 20 euro die ze anders voor boodschappen konden gebruiken kwijt zijn. Nou ja, kwijt zijn, ze kunnen het geld wel cash bij het loket laten uitkeren tegen BETALING VAN 2.50 Euro vanwege “kosten”. De NS is een grote dievenbende. De Chipkaart een Neo-Liberaal uitzuigmiddel.
De kaart veroorzaakt onnoemelijk veel leed en maakt treinreizen een elitaire bedoening. Als je de dagchipkaart (de anonieme) wil gebruiken betaal je 7.50 Euro, zogenaamd ook vanwege “kosten”.
Dit hele systeem zou direct afgeschaft dienen te worden en de verantwoordelijken vervolgd.
Reactie by Jan Jaap Bedeijn — 12 november 2014 @ 13:19
Daarnet een e-mail ontvangen van het incasso-bureau Intrum Justitia voor een openstaande betaling van 60 euro van mijn OV-chipkaart. Als student heb ik een reisproduct en reis enkel door de week. Hoe kan het dan dat ik opeens 60 euro schulden heb?
Reactie by Anne — 27 november 2014 @ 11:20
Belachelijk dat start tarief van 20 euro voor reizen met de NS en belachelijk dat je de kosten voor een ov chipkaart (EUR 7,50!) aan het einde van de geldigheid van de kaart niet terug krijgt. Een plastic kaartje kan geen 7,50 kosten. Alleen in Nederland kost dit geld (in Engeland / Frankrijk / overal in de wereld) krijg je je deposit (want dat is het daar en zou het ook hier moeten zijn) terug!!
Reactie by tienes — 5 december 2014 @ 12:33
Al vanaf het begin hebben wij een aantal ov-kaarten (voor diverse gezinsleden gepersonaliseerde en voor bezoekers waarmee je bv de stad in wilt anonieme). Ik was niet geheel ontevreden, totdat onlangs 3 van onze kaarten verlopen waren en bleek dat de 7,50 euro per kaart geen borg is die je terug krijgt! Ik was altijd in de veronderstelling dat dit een borg was en geen betaling. Belachelijk, zomaar even 22,50 kwijt.
Reactie by mvb — 5 februari 2015 @ 15:02
waarom moet zo’n kaart eigenlijk verlopen naar een paar jaar? Moet toch met gemak 15 jaar meegaan?
Reactie by mvb — 5 februari 2015 @ 15:04
Als je ritje meer dan 4 euro kost, wordt er bij het uitchecken nog extra geld van je chipkaart afgeschreven. Maar waarom zou ik dan uitchecken??
Reactie by Sven — 22 april 2015 @ 01:04
Dus je betaald 7.50€ en dat is een aanschafprijs. Toen ik dat deed werd er niet gemeld dat dat voor een beperkte periode zou zijn. Ik ben dus 7,50€ armer en ik moet waarschijnlijk weer 7,50€ betalen voor een nieuwe. Voorts moet ik de oude kaart opsturen voor restitutie maar moet wel zelf de porto betalen. Niet erg klantgericht en het voordeel van een OV kaart zie ik helemaal niet!
Reactie by lex van gulik — 26 juni 2015 @ 13:18
Word press fout, ja, ja
Reactie by lex van gulik — 26 juni 2015 @ 13:23
Idd, maffiapraktijken….
Reactie by anoniem — 17 augustus 2015 @ 19:08
HEB VANOCHTEND OP EEN NIEUW BINNENGEKOMEN PERSOONLIJK OV CHIPKAART EEN ABONNEMENT GEDAAN VAN 2 STER VAN 54 EURO, KON IK GEWOON NIET MEER TERUG, TERWIJL CENTRUMZONE ED ALLES GOED WAS. HOE KAN DIT
Reactie by FATMA KUSCU — 20 augustus 2015 @ 14:50
Ik zie dat de organisatie weinig reageert op het ongenoegen van mensen over het feit dat er geld op de kaart moet staan dat niet wordt gebruikt. Kan iemand van ov chipkaart mij vertellen waarom het geen oplichterij is om mensen continue een bedrag aan te vullen dat niet gebruikt worden? En waarom de ov chipkaart het reizen op deze manier makkelijker maakt? En waarom je 50 cent extra moet betalen als je geen extra geld wilt betalen voor de ov chipkaart en een papieren kaartje wilt
? Ik zou het antwoord echt zelf niet kunnen bedenken en ben heel benieuwd. Graag een antwoord hierop. Bij voorbaat dank.
Reactie by Evita — 9 oktober 2015 @ 20:48
Voor de duidelijkheid: chipinfo.nl is niet de maker van de ov-chipkaart. Voor antwoord op die vragen kun je het beste met Trans Link Systems contact opnemen. Zij zijn de ontwikkerlaars van de ov-chipkaart.
Ik kan er wel een gooi naar doen. Ik neem aan dat je het over het instaptarief à 20 euro voor de trein hebt. Dat is een bedrag dat je moet betalen uit praktische overwegingen; wat als je dat bedrag niet op je kaart zou hebben? Dan kun je bijvoorbeeld voor 15 euro reizen, dus voor 15 euro negatief reizen en dan ‘vergeten’ uit te checken, waarna je de pas zou kunnen weggooien en dus gratis hebt gereisd (minus 7,50 ov-chipkosten, nog steeds winst dus!). Dat kan nu ook nog steeds voor reizen duurder dan 20 euro natuurlijk, maar dat is een veel kleiner percentage van de treinreizen. Voor de bus (4 euro) geldt iets vergelijkbaars, maar daar zijn de reizen op zich al goedkoper, en 4 euro is op zich ook een acceptabeler bedrag.
Reizen met een papieren kaartje willen de vervoerders zoveel mogelijk ontmoedigen. Het papieren kaartje onderhouden kost geld, dus het is niet raar dat daar extra geld voor wordt gevraagd.
Reactie by Ralph — 12 oktober 2015 @ 21:05
ik heb nog maar 1,71 op mijn ov staan kan ik dan nog in shoolbussen inchecken
Reactie by lana jansen — 16 december 2015 @ 13:40